Jaarthema schooljaar 2023-2024: Geef elkaar de ruimte…

In ons jaarthema volgen we dit schooljaar de reis van Neil. Hij is een ruimtevaarder die op de aarde woont, net zoals wij. Maar hij verveelt zich en vertrekt op reis de ruimte in. Hij vertelt ons over alle planeten die hij bezoekt.

Bij elk jaarthema hoort een jaarthemalied. Hier vind je alvast de tekst: Jaarthemalied tekst 2023-2024.
Wil je horen hoe het klinkt?

Neil gaat terug naar de ruimte …
Het ganse schooljaar mochten we mee op reis in de ruimte met Neil. Hij vond het ook leuk bij ons maar miste zijn familie. Helaas zijn raket is kapot. Vandaag hebben wij Neil uitgenodigd want wij hebben een verrassing voor hem!
Maar eerst had hij een verrassing voor ons! Alle kinderen, ook de kleuters, werden naar de turnzaal gevraagd. Alleen de kleuters van de 3de kleuterklas en de kinderen van het 6de leerjaar moesten even wachten. Zij mochten hand in hand binnen komen en werden begroet met een luid applaus. We wuivden hen uit! Zij maken immers op 1 september een grote stap, nl. de overstap naar het 1ste leerjaar en naar het middelbaar.
En dan was het tijd voor onze verrassing! De kleuters hadden immers allemaal samen een nieuwe raket voor Neil gebouwd! De kinderen van de lagere school gaven hun mooiste herinneringen aan het voorbije schooljaar en hun dromen voor de toekomst mee met Neil.
En zo vertrok Neil met zijn nieuwe raket naar zijn ruimte.
We zullen Neil missen maar vinden het vooral fijn dat hij het ganse schooljaar bij ons was.
Het gaat je goed, Neil!

Planeet 8: Geef elkaar de ruimte om naar de toekomst te kijken!
Samen gaan ze aan de slag en repareren ze de raket. Neil wil graag terug naar de aarde om zijn familie terug te zijn. Maar toch, hij zal toch ook wel zijn vrienden missen.
En dan bedenkt Neil zich plots iets. In de Sint-Martinusschool was Neil soms ook eens verdrietig. Hij dacht dan aan droevige dingen, maar kon dat zo moeilijk aan iemand vertellen. En weet je wat zijn juf toen zei? “Neil als je iets denkt of iets voelt, maar het moeilijk kan vertellen, dan kan je proberen om dat op te schrijven of te tekenen. Want opschrijven, dat lucht op.’
En dat was het! Neil besloot om naar al zijn vrienden een afscheidsbrief te schrijven. Maar hoe begin je daar nu aan? Hoe schrijf je een brief waarin je vertelt hoe je je voelt?
Laten we Neil hierbij een handje helpen!

Planeet 7: Geef elkaar de ruimte om samen te werken!
Neil leerde op de planeet heel veel nieuwe dingen. Hij genoot volop. Alleen, zijn raket was nog altijd niet gerepareerd en hij wou terug naar de aarde. Hij wandelde steeds verder maar kwam niemand tegen. Gelukkig vond hij een schuurtje waar hij op de zolder kon slapen. Voor hij in slaap viel, zag hij een vallende ster door het gat in het dak en deed een wens. Plots werd hij wakker van een grote bonk. Hij zag Maurice de olifant. Maar Neil mocht Maurice helemaal niet zien. Aarzelend vertelt Maurice aan Neil dat hij de schuur versiert voor een verrassingsfeestje. Hij vraagt Neil op zoek te gaan naar spruitensnoepjes voor het feest. Neil vertrok naar het bos op zoek naar snoepjes. In de verte zag hij een slang kruipen, wat leek die op de slang van de Sint-Martinusschool. Plots vloog er ook een papegaai met een konijn op zijn rug voorbij. En hoorde hij een baby giechelen? Neil begreep er niets van. Het was alsof zijn vrienden allemaal in de buurt waren.
Toen hij terug kwam, was de schuur mooi versierd. Hij ging binnen maar het was helemaal donker tot plots het licht aan ging en al zijn vrienden zongen voor hem. Door het vele reizen was hij vergeten dat het zijn verjaardag was. Zijn vrienden waren er allemaal en hadden voor hem geschenken mee. Het waren allemaal hulpstukken voor het repareren van zijn raket. Maar hoe zouden ze de raket herstellen?
Samenwerken is de boodschap! Maar dat is niet gemakkelijk. Hoe doe je dat samenwerken? Zullen wij Neil en zijn vrienden hierbij een handje helpen?

Planeet 6: Geef elkaar de ruimte om te leren!
Zoals bij elke planeet moet Neil ook de gekke planeet verlaten en reist hij verder in de ruimte. Maar plots heeft hij een probleem! Zijn raket is kapot. Hij zoekt een planeet om zo snel mogelijk te landen. Oef. Dat is al veilig gebeurd. Maar hoe zal hij nu zijn raket repareren? Hij heeft dit nooit geleerd. Neil gaat dan ook op zoek naar iemand om hem te helpen. In de verte kwam er een slang aangekropen. Ze kwam steeds dichterbij en sprak tegen Neil. “Je hoeft niet bang te zijn, ik ben een lieve sssssslang. Ik sssszie dat je hulp nodig hebt. Gelukkig ben ik een ssssslimme sssssslang. Kom maar eensssss lekker dicht bij mij. Ik sssszal goed voor je zorgen. Kijk maar eenssss diep in mijn ogen.’ Neil kon niet stoppen met kijken in de ogen van de slang. Na enkele minuten viel hij in een diepe slaap.
Hij wandelde door zijn oude school. De Sint-Martinusschool in Zomergem. Op het podium zaten er enkele kindjes. Ze zaten op het podium van klein naar groot. Neil herkende de kindjes niet. Plots zag Neil ook de slang. Die kronkelde zich een weg naar de kinderen. De slang stopte bij het eerste kindje en begon ertegen te praten. De kinderen kwamen uit de verschillende leerjaren en konden alle vragen van de slang juist beantwoorden. Wat hadden zij veel geleerd!
De slang kronkelde verder richting Neil, sperde zijn bek open en beet hem. Neil werd wakker. Hij had pijn in zijn been. In de verte zag hij de slang wegkruipen. Had Neil dit nu allemaal gedroomd? Of bestonden de kindjes op deze planeet echt? Ze hadden alvast heel wat geleerd het voorbije schooljaar. Maar konden ze Neil ook nog andere dingen aanleren? Zullen wij Neil hierbij helpen?

Planeet 5: Geef elkaar de ruimte om gek te doen!
Neil en Maurice hadden een ongelooflijk toffe tijd samen. Ze gingen op zoek naar het talent van Maurice en dat bleek er wel meer dan één te zijn. Ook Neil leerde zichzelf wat beter kennen en besloot om verder te trekken in het universum.
Hij zag in de verte al de volgende planeet met een bos, een rivier, de zee, maar ook zand, het leek wel een woestijn. Maar wat vreemd, liepen daar nu ijsberen in de woestijn? Neil wreef nog een keertje in zijn ogen, maar hij had het echt wel goed gezien. Er liep niet één, maar meerdere ijsberen in de woestijn en pinguïns, er waren ook pinguïns. In de woestijn? Hoe kan dit nu? Neil besloot een kijkje te gaan nemen. Toen hij naar een plaatsje zocht om zijn raket te parkeren, verschoot Neil zich een bult. Kleine olifantjes, zo groot als meeuwen, vlogen voorbij zijn raket. Hij besloot zijn raket wat verderop te plaatsen, dicht bij het bosje om zeker niet tegen de olifanten te vliegen. Wat een vreemde planeet! In de boom groeiden er geen appels, maar gummibeertjes maar helaas, die waren niet lekker!
In de rivier zwommen er … wat had je gedacht, geen vissen of kikkers, maar kamelen. Wat een gekke planeet, het is alsof de wereld hier op zijn kop staat. Alles is hier omgekeerd.
Neil heeft duidelijk nog wat meer ruimte nodig om deze gekke planeet te verkennen. Laten we hem hierbij helpen.

Planeet 4: Geef elkaar de ruimte om op zoek te gaan naar je talent!
De papegaai leerde Neil wat echt luisteren is. Ze hadden uren en uren met elkaar gepraat en waren zo’n goede vrienden geworden. Beiden pinkten een traantje weg bij het afscheid. Denkend aan zijn lieve vriend de papegaai, viel Neil in een diepe slaap in zijn raket.
Plots schrok Neil schrok wakker van het geluid van toeters. Door het raam van zijn raket zag hij een wel heel kleurrijke planeet. De planeet was versierd met ballonnen, slingers en kleurrijke lampjes. Er hing ook een grote spandoek ‘TALENTENSHOW’. Op die planeet was er duidelijk een feestje aan de gang. Neil besloot een kijkje te gaan nemen.
Neil zag een tijger die aan het volleyballen was, een oud vrouwtje deed turnoefeningen, er was ook een clown die kunstjes deed en een kunstenares die prachtige dingen maakte! Neil vond het zeer leuk, wat waren zij talentvol! Een beetje verderop zag Neil een olifant, Morris. De olifant zag er droevig uit. Neil vond het zijn taak om te luisteren naar de olifant en hem te helpen.
De olifant was droevig omdat iedereen aan het oefenen was om zijn talent te tonen in de show maar Morris wist niet wat zijn talent was. Hij kon niets zo goed.
Neil heeft duidelijk nog wat meer ruimte nodig om op zoek te gaan naar het talent van Morris. En misschien ontdekt Neil wel nieuwe talenten bij zichzelf. Laten we hem hierbij helpen.

Planeet 3: Geef elkaar de ruimte om te praten met elkaar en te luisteren naar elkaar!
Na enkele uren rustige muziek te beluisteren begon Neil zich een beetje te vervelen en trok hij verder. Zo kwam hij bij een planeet die een beetje op een jungle. Ontelbaar veel planten, kleurrijke bloemen en bomen van miljoenen jaren oud. Het enige wat ontbrak waren de dieren. Of niet? Toch niet. Hier woonde Gaai, de papegaai.
Gaai begon Neil allerlei vragen te stellen: wie ben jij? vanwaar kom jij? hoelang blijf je hier?… Maar telkens Neil een vraag beantwoordde, herhaalde Gaai alles wat hij zei: “jij bent Neil en je komt van de planeet aarde en je vertrok op reis omdat je je verveelde. En je weet niet hoe lang je hier zal blijven.” Neil vond dit toch een beetje raar en vroeg de papegaai waarom hij alles herhaalde. Dit was Gaai zijn antwoord: “Wel ik herhaal ALLES omdat ik NIETS wil vergeten. Ik wil jou beter leren kennen en dan is het belangrijk dat ik heel goed luister naar jou. Maar jij, jij luistert helemaal niet naar mij. Je hebt nog geen enkele vraag gesteld aan mij. Je weet niet wie ik ben. Je kent mijn naam wel, maar mijn lievelingskleur of eten niet. Je weet niet hoe oud ik ben of waar ik woon. Dat is jammer, want als ik jou ken, maar jij mij niet. Hoe kunnen wij dan vrienden zijn?”
Neil weet niet goed welke vragen hij moet stellen. Laten we hem helpen vragen te stellen en te luisteren zoals wij praten en luisteren met onze vrienden.

Planeet 2: Geef elkaar de ruimte om tot rust te komen!
Na al dat springen en bewegen ging Neil op zoek naar een nieuwe, rustigere planeet. Die rust vond hij op de planeet van Baroe De Goeroe.
Maar vanwaar kwam die prachtige, chille, relaxte muziek? Die komt uit het warme, zalige, tedere hart van de planeet. Diep vanbinnen spelen kleine instrumentjes dagelijks een melodietje. En als je goed luistert naar die melodietjes dan val je in een diepe diepe slaap. Je legt je handen op je buik, haalt diep adem in en uit, in en uit en dan val je in een diepe, zalige, chille slaap.’
Neil was op zoek naar rust. Dus legde hij zich neer in het hoge gras en genoot van de rustige muziek. Neil heeft duidelijk nog wat ruimte nodig om te rusten.
Ook wij zullen proberen om meer rust te vinden. Neil zal ons hierbij helpen met tips. Hou de ’tussendeurtjes’ in de gaten!

Planeet 1: Geef elkaar de ruimte om te bewegen!
Op de eerste planeet waar Neil terecht komt, maakt hij kennis met Springkonijn. De planeet staat vol met stoelen, tafels, banken,… en Springkonijn springt voortdurend van de stoel naar de tafel, naar de bank, naar een stoel,…
Want, op deze planeet moet je bewegen want bewegen is gezond!
Ook Neil probeert te bewegen en te springen maar met zijn ruimtepak lukt dat niet zo goed. Hij heeft meer ruimte nodig!
Ook wij zullen in de maand september oefenen om elkaar meer ruimte te geven om te bewegen. Neil zal ons hierbij helpen met enkele ’tussendeurtjes’.